Alla inlägg den 12 november 2013

Av Systrarna - 12 november 2013 19:32

Jag är just nu i 30:e veckan och kan säga att jag mått väldigt bra till största del igenom min graviditet.

Jag kan nästan säga att det till 95 % berott på att jag ätit bra och tränat. Ju bättre vi tar hand om våran kropp under graviditeten desto starkare är din kropp för att klara sig igenom hormonsvängar, svullnad, trötthet, problem med bäckenbotten och illamående utan större problem. Men du måste göra det på rätt sätt. Träning sätter igång ämnesomsättningen som har stor hjälp mot svullnader, sömn ja och mycket mer men inte minst för att du ska orka bära barnet genom de ca. 40 veckor.


Jag kan tipsa om boken: Stark, glad, gravid av Maria Wigbrant men bara när det gäller träning under graviditet, tyvärr så är inte matrekommendationerna dom bästa. Jag själv lånade den från biblioteket :)


  


/Cilja

Av Systrarna - 12 november 2013 19:10

Beräknad tid ca. 1,5 h


Steken bör väga 1 kg eller mer.


Sätt på ugnen på 100°c - 125°c

Använd stektermometer för perfekt resultat.


 


Krydda köttet riktligt med valfria kryddor, jag använde:


svartpeppar

timjan

vitlökskrydda

oraffinerat salt


Smält ner en köttbuljong i 5 dl vatten.

Sätt in köttet i ugnen på ett galler med en plåt under.

Ös steken med buljongvattnet då och då.

När köttet har en innertemp. på 70° så är det klart.

Ta ut köttet och låt det vila i minst 15 min.

Skär köttet i tunna skivor.



/Cilja

Av Systrarna - 12 november 2013 18:56

Nu skulle jag inte riktigt säga att dom här är helt lchf då det inehåller endel kolhydrater men det är under det namnet jag hittade receptet som jag har gjort om lite grann. Det går lika bra att göra halva satsen men jag själv tycker om att baka lite mer åt gången.



Det här behöver du:


400 g mörk choklad minst 70%

4 dl   ekologiskt osötad jordnöttsmör

4 dl   salta jordnötter

Smält chokladen över vattenbad.

Värm jordnötssmöret tillsammans med jordnötterna (svag värme!)

Häll upp hälften av chokladen på ett bakplåtspapper och låt svalna.

Bred sedan på jordnötsröran och toppa med resterande choklad.

Låt svalna och skär sedan i rutor! 

Jag själv förvarar dessa ute i minusgrader på min ballkong i väntan om att packa in dom i frysen..

- om dom inte hinner ta slut innan


Hoppas det smakar!  


/Cilja

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Hej och välkomna till oss!
Här kommer vi lägga in recept och tips för hälsosam livsstil! Vi strävar efter att ha god kvalité på bilder, text och anvisningar. Vi som skriver är Cilja och Veronica. Hoppas ni får inspiration till hälsosammare val.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<<
November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Matbloggstoppen

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards