Direktlänk till inlägg 13 november 2013

Förlossningsförberedelse

Av Systrarna - 13 november 2013 21:00

Här kommer tips på material som kan vara till hjälp för dig före din förlossning. Jag har själv ingen rädsla (ännu!) inför förlossningen, jag tycker mer att det ska bli spännande att få uppleva något så fantastiskt som att föda ett barn! Våran kropp är trots allt gjord för att föda. Ni som fött barn sen tidigare kan ju tänka att det är helt onödigt med alla förberedelser eller liknande men jag älskar att förbereda mig inför det som komma skall och jag vill och är så sjukt nyfiken på att ta reda på massa runt i kring det.


Jag har införskaffat mig Weleda förberedelseolja som man ska börja använda från vecka 34, jag har även hört att det fungerar lika bra med mandelolja. Med denna är det nog samma sak som att smörja in sig på magen, det hjälper inte mot att du inte spricker men huden är mer tillmötesgående när den är full av fukt.


 

98 kr inkl.frakt från vitaminvaruhuset :

http://www.vitaminvaruhuset.se/weleda-perineum-massage-oil-50-ml


 


Arnika

Jag blev tipsad av en naturläkare jag varit i kontakt med från Finland om att ta arnika innan förlossningen.

Jag kan tyvärr inte berätta om mina erfarenheter angånde detta.


Ta 2 tabletter Arnica 30 när du känner att förlossningen börjar. Om den trots allt inte började då och födseln börjar exempelvis nästa dag, ta 2 tabletter då igen. Du kan även ta Arnica 30 efter förlossningen då det kommer att hjälpa läkningsprocessen.

 

Jag kommer att beställa från iherb:

http://www.iherb.com/Boericke-Tafel-Arnica-Montana-30X-250-Tablets/3247#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=arnica%20montana%2030&rc=363&sr=null&ic=3


Lite kort fakta om Arnika:

Arnika kallas också för slåttergubbe och är en av våra viktigaste läkeväxter. Den aktiverar och harmoniserar formkraften, den har en stark förmåga att återställa strukturskador i vävnad, muskler och skelett. Den stärker blodcirkulationen, lindrar smärta och tar ner svullnad. Arnika används främst vid akuta olycksfall såsom stukning, vrickning, klämskador, bulor, blåmärken och hjärnskakning, men även vid led- och muskelsmärtor, onda knän eller armbågar och åderbråck.


Profylax-andning

Det är många som rekommenderar denna och speciellt en kurs som heter AnnasProfylax, så om du bor i Stockholm eller i närheten skulle jag rekommendera att gå på den om du har möjlighet.

http://www.profylaxgruppen.se/

Jag själv har lånat både boken INNAN DU FÖDER och en tränings-DVD av Anna Wilsby på biblioteket.

   

 

  

Föda utan rädsla - Susanna Heli

Även en bok som jag lånat, som jag blev tipsad av min syster om.

 

 

/Cilja

 
 
Ingen bild

Vera

13 november 2013 20:33

Jag har fött två barn och jag tycker verkligen det är bra att man förbereder sig! Ångrar att jag inte förberedde mig mer! Hoppas det går bra för dig. Kram

Systrarna

19 november 2013 18:58

SKönt att höra! Då får du ta igen det om du skulle bli gravid igen, måste bli en fantastisk upplevelse när du även vet hur det är att föda:)

 
Ingen bild

Nea

15 november 2013 10:59

Anne patisteli myös syömään arnikaa kun kaikki uudelleensynnyttäjät on pelotellut jälkisupistuksista! :)

 
Ingen bild

Karin

11 december 2013 13:41

Skulle även vilja rekommendera Momfulness fantastiska kurs. En mer komplett förberedelse får man leta efter. Tränar sinnet likväl som kroppen. Superkunniga och inspirerande kursläsare dessutom
Lycka till

Systrarna

11 december 2013 23:01

Tack Karin för tipset. Kollade in det lite snabbt och det verkade jätte bra, perfekt för dom som bor i Stockholm! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Systrarna - 23 december 2014 23:43

Forst och framst maste jag ursakta min stavning da tangentbordet har i Kanada inte riktigt stammer overrens med svenska texten. Men har kommer ett recept pa en julig cheesecake som min man gjorde harom dagen.   Botten 50g smalt smor 3/4 dl ma...

Av Systrarna - 14 december 2014 08:54


      12 bitar (~5 x 5 cm) 200 g min 70% choklad (jag använde en sockerfri 70%) 3 msk kokosolja 2 mogna avokado ~100 g honung (går bra med kokossocker) 2 ägg 80 g mandelmjöl ~2msk raw kakao 1 tsk vaniljpulver 1/2 tsk bakpulver 1/2...

Av Systrarna - 4 december 2014 20:30

Jag har på senaste varit SÅ sötsugen & kokossugen när jultiden närmar sig. Här kommer ett enkelt recept till den som också känner som jag eller som bara vill ha lite extra fika hemma!       Bounty   Ingredienser: 1 dl valfri sötning70 g ...

Av Systrarna - 27 november 2014 20:30


      Av den här smeten blir det ca.10 st tjocka "amerikanska pannkakor" med smak av kokos & kanel. Passar perfekt nu när jultiden närmar sig!   Ingredienser: 7 st ägg 2 ½ dl kokosmjölk 2tsk rent vanilj pulver 2 tsk bakpulver  2 ts...

Av Systrarna - 25 november 2014 23:45

Idag åt vi en riktig lyxlunch! Stekt kyckling med smörstekt sparris och lök, kokt broccoli och blomkål och stekt bacon. Och så bearnaisesås till det. Bearnaisesåsen var riktigt lätt att göra och så god!     Recept på bearnaisesås:250 g smör1 l...

Presentation


Hej och välkomna till oss!
Här kommer vi lägga in recept och tips för hälsosam livsstil! Vi strävar efter att ha god kvalité på bilder, text och anvisningar. Vi som skriver är Cilja och Veronica. Hoppas ni får inspiration till hälsosammare val.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<<
November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Matbloggstoppen

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards