Alla inlägg den 22 november 2013

Av Systrarna - 22 november 2013 21:15

 Botten

  • 2 dl jordnötssmör
  • 1,5 dl mixade mandlar
  • 1 ägg
  • 2 msk valfri sötning

Gör botten genom att mixa samtliga ingredienser i en matberedare. Mandlarna behöver inte bli finfördelade. Tryck ut i en form med borttagbar botten eller som jag gjorde i 3 mindre formar.

Grädda i 180 grader, i cirka 10–15 minuter. Låt svalna.

 


Fyllning

  • 125 g mörk choklad
  • 2 gelatinblad
  • en skvätt vatten
  • 2 dl vispgrädde
  • 2 ägg 
  • 200 g cream cheese, naturell färskost
  • 2 msk valfri sötning

  1. Separera äggvitorna och äggulorna (båda ska användas)
  2. Smält chokladen och låt den svalna
  3. Lägg gelatinbladen i lite kallt vatten ca 5 minuter
  4. Vispa äggvitorna separat till hårt skumm 
  5. Vispa grädden
  6. Krama ur vattnet från gelatinbladen och smält dom försiktigt med en skvätt vatten
  7. Vispa ihop cream cheese, sockret, äggulorna och den smälta chokladen 
  8. Tillsätt gelatinvätskan medans du vispar
  9. Tillsätt grädden och äggvitorna och rör om försiktigt. Ska ej vispas!
  10. Häll allt över botten och ställ kakan i kylen över natten

 

Njut!



     

 /Cilja

Av Systrarna - 22 november 2013 08:30


Dagens äggröra ville jag skulle vara mer mättande. Jag behöver få i mig mer fett för att jag ska hålla mig mätt.


Ingredienser:

- 5 skivor kalkon

- getost

- 5 ägg

- en skvätt rismjölk

- lite majonnäs


Skär kalkonskivorna i mindre bitar.

Gör samma sak med osten.

Vispa ihop ägg och en skvätt rismjölk/havremjölk/kokosmjölk i en bunke.

Häll äggblandningen över ost- och skinkblandningen. 

Rör om då och då tills röran fått önskad konsistens. Blanda i lite majonnäs för extra fet äggröra.


 


Smaklig måltid!


/Sonja

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Hej och välkomna till oss!
Här kommer vi lägga in recept och tips för hälsosam livsstil! Vi strävar efter att ha god kvalité på bilder, text och anvisningar. Vi som skriver är Cilja och Veronica. Hoppas ni får inspiration till hälsosammare val.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<<
November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Matbloggstoppen

Translate


Skapa flashcards