Alla inlägg under november 2013

Av Systrarna - 14 november 2013 10:49

Kul att så många hittat hit, 100 unika besökare igår, vi hoppas ni vill fortsätta följa oss och att fler hittar hit. Vi tar gärna emot tips och kritik för att vi ska få en ännu bättre blogg. Skriv gärna en kommentar när du tittar in.

/Veronica

Av Systrarna - 13 november 2013 22:49

Om du vill undvika potatis, ris och pasta så är gratäng ett gott alternativ! Det är lätt att göra och lätt att variera med olika innehåll som broccoli, blomkål, riven vitkål, kålrot mm. När jag lagar hemma så gör jag ibland i två olika formar eftersom att mina barn inte äter mjök.

Här nedan ser ni två olika gratänger jag lagade igår. Den högra är med ost och den andra har jag ringlat majonäs över som ersättare till ost. Gratängen innehåller riven vitkål, gul lök, purjolök, riven kålrot och sötpotatis. Över det hällde jag äggstanning på lika delar dl grädde som antal ägg. Jag använder mig av havregrädde eftersom magarna i familjen tål det bättre. Kryddade äggstanningen med soja, salt och peppar. In i ugnen på 200 grader tills gratängen fått fin färg.

/Veronica

Av Systrarna - 13 november 2013 21:00

Här kommer tips på material som kan vara till hjälp för dig före din förlossning. Jag har själv ingen rädsla (ännu!) inför förlossningen, jag tycker mer att det ska bli spännande att få uppleva något så fantastiskt som att föda ett barn! Våran kropp är trots allt gjord för att föda. Ni som fött barn sen tidigare kan ju tänka att det är helt onödigt med alla förberedelser eller liknande men jag älskar att förbereda mig inför det som komma skall och jag vill och är så sjukt nyfiken på att ta reda på massa runt i kring det.


Jag har införskaffat mig Weleda förberedelseolja som man ska börja använda från vecka 34, jag har även hört att det fungerar lika bra med mandelolja. Med denna är det nog samma sak som att smörja in sig på magen, det hjälper inte mot att du inte spricker men huden är mer tillmötesgående när den är full av fukt.


 

98 kr inkl.frakt från vitaminvaruhuset :

http://www.vitaminvaruhuset.se/weleda-perineum-massage-oil-50-ml


 


Arnika

Jag blev tipsad av en naturläkare jag varit i kontakt med från Finland om att ta arnika innan förlossningen.

Jag kan tyvärr inte berätta om mina erfarenheter angånde detta.


Ta 2 tabletter Arnica 30 när du känner att förlossningen börjar. Om den trots allt inte började då och födseln börjar exempelvis nästa dag, ta 2 tabletter då igen. Du kan även ta Arnica 30 efter förlossningen då det kommer att hjälpa läkningsprocessen.

 

Jag kommer att beställa från iherb:

http://www.iherb.com/Boericke-Tafel-Arnica-Montana-30X-250-Tablets/3247#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=arnica%20montana%2030&rc=363&sr=null&ic=3


Lite kort fakta om Arnika:

Arnika kallas också för slåttergubbe och är en av våra viktigaste läkeväxter. Den aktiverar och harmoniserar formkraften, den har en stark förmåga att återställa strukturskador i vävnad, muskler och skelett. Den stärker blodcirkulationen, lindrar smärta och tar ner svullnad. Arnika används främst vid akuta olycksfall såsom stukning, vrickning, klämskador, bulor, blåmärken och hjärnskakning, men även vid led- och muskelsmärtor, onda knän eller armbågar och åderbråck.


Profylax-andning

Det är många som rekommenderar denna och speciellt en kurs som heter AnnasProfylax, så om du bor i Stockholm eller i närheten skulle jag rekommendera att gå på den om du har möjlighet.

http://www.profylaxgruppen.se/

Jag själv har lånat både boken INNAN DU FÖDER och en tränings-DVD av Anna Wilsby på biblioteket.

   

 

  

Föda utan rädsla - Susanna Heli

Även en bok som jag lånat, som jag blev tipsad av min syster om.

 

 

/Cilja

Av Systrarna - 13 november 2013 19:19


Idag kom mitt efterlängtade paket! 


Beställde förra veckan dessa två exemplar. Samma bok - eftersom den är så bra ska jag ge bort den ena som 'kedjebok', den som får den ska alltså läsa och sen sprida kunskapen (boken) vidare. Får hoppas att den slutar så trasig så den blivit oläsbar. Köper gärna en ny för goda ändamål!

 


Kolla in kostdoktorn.se för information om hälsosam livsstil och riktig mat.


Du kan även kolla in klippet nedan som består av 45 minuter av Kostdoktorn och hans kunskaper.



/Sonja

Av Systrarna - 13 november 2013 13:00

Vi välkomnar graviditetsvecka 31 med glädje


     


Denna olja fungerar även på barnrumpor som duscholja eller för vanlig hudvård.

Att smörja in magen under hela graviditeten sägs inte hjälpa mot bristningar då det är genetiskt men jag tror att det hjälper mer att smörja än att låta bli om man har det genetiskt att få bristningar. Om man tänker sig att en torr mage ska töjas ut eller en mage som fått all fukt den behöver så känns det ganska naturligt att det är bättre att smörja in den.

Det är även till stor hjälp för gravidklåda som för mig började i v.28, jag har smörjt in mig på magen och brösten varje kväll under nästan hela graviditeten men inte så noga på sidorna och ner mot rumpan. Så sidorna började klia något extremt, det var till och med en plåga att vara på jobbet då jag typ ville ta alla vassa föremål å riva på höfterna. Då blev jag extra noga och började smörja in hela magen, sidorna (så långt mot ryggen jag nådde) och rumpan varje morgon och kväll. Nu i vecka 30 har det inte kliat något alls. Alltid går det inte att undvika då vissa magar växer väldigt fort och kroppen inte hänger med på uttöjningen men det går alltid att lindra smärtan och förebygga huden för det som komma skall.


Vilken av alla krämer ska man då välja? Det finns stretch marks olja att köpa och massa andra krämer för gravidmage. Jag tycker det känns bäst att använda sådant som är helt naturligt och något jag vet vad innehållsförteckningen står för. Jag har köpt en pumpflaska från öb som jag fyllt med en hemmagjord hudolja:

Beroende på hur mycket olja du vill ha så kan du dubbla eller tredubbla receptet.


1 dl ekologisk olivolja extra virgin 

1 dl kallpressad vetegroddsolja 

1 dl kallpressad kokosolja

1 dl kallpressad mandelolja

Smält kokosoljan (svag värme!) på plattan.

Ta av kastrullen från plattan och häll i resterande ingredienser

Rör om

Klart!


Här hittar du ingredienserna billigast (om du hittar billigare får du gärna tipsa)


 

- ekologisk olivolja extra virgin

Går att köpa på en vanlig mataffär för ca.30-50kr 




- vetegroddsolja

ca. 100 kr


bodystore.se har den billigaste 100 ml flaskan här i Sverige men har däremot en fraktkostnad så om du inte är ute efter att beställa något annat därifrån blir det billiast att köpa den härifrån: 

Beställ här

finns även  större och billigare flaska på iherb (där jag beställer det mesta ifrån) : 

Beställ här




- kokosolja

ca. 100 kr för 473ml

Beställ här (iherb.com)




- mandelolja

ca. 50 kr för 100ml

Den billigaste jag hittat finns på apoteket. Jag köper den på Ica cura apoteket men den finns på de flesta apotek, dock kan det skilja sig +/- 5kr


För att veta hur du ska beställa från iherb.com läs under inlägget: Beställa från iherb - Guide 



/Cilja



 




Av Systrarna - 13 november 2013 12:45

Varför beställa från iherb..?

Det finns allt ifrån kokosfett, mjöler, hudvård till kosttillskott för ungefär halva priset av vad det kostar i Sverige. Ibland ännu billigare. Det är enkelt, leveransen kommer till din ytterdörr. Om du inte är hemma lämnas den till närmaste postkontor. Frakten är endast $ 4 - ca 26 kr.

 

 


En enkel guide om hur du går till väga för att beställa från iherb 

 

  • Köp ej för mer än ca 320 kr totalt (utan frakt inräknad) då är risken stor att du får betala moms (12% är momssatsen för mat och kosttillskott), den beräknas på ordervärde och fraktavgift.

 

  • Frakten kostar endast $ 4 ca 26 kr om du håller dig under ca 1814 gram. Du ser i kassan hur mycket det väger totalt.

 

  • Använd min rabattkod vid första beställning så får du $10 i rabatt om du handlar för över $40 och $5 om du handlar för under $40.

 

  •  Min kod är DRS825  – fyll i den vid utcheckningen 

 

  • Kolla dollarkursen jämfört med svenska kronan när du beställer www.valuta.se

/Cilja

Av Systrarna - 12 november 2013 19:32

Jag är just nu i 30:e veckan och kan säga att jag mått väldigt bra till största del igenom min graviditet.

Jag kan nästan säga att det till 95 % berott på att jag ätit bra och tränat. Ju bättre vi tar hand om våran kropp under graviditeten desto starkare är din kropp för att klara sig igenom hormonsvängar, svullnad, trötthet, problem med bäckenbotten och illamående utan större problem. Men du måste göra det på rätt sätt. Träning sätter igång ämnesomsättningen som har stor hjälp mot svullnader, sömn ja och mycket mer men inte minst för att du ska orka bära barnet genom de ca. 40 veckor.


Jag kan tipsa om boken: Stark, glad, gravid av Maria Wigbrant men bara när det gäller träning under graviditet, tyvärr så är inte matrekommendationerna dom bästa. Jag själv lånade den från biblioteket :)


  


/Cilja

Av Systrarna - 12 november 2013 19:10

Beräknad tid ca. 1,5 h


Steken bör väga 1 kg eller mer.


Sätt på ugnen på 100°c - 125°c

Använd stektermometer för perfekt resultat.


 


Krydda köttet riktligt med valfria kryddor, jag använde:


svartpeppar

timjan

vitlökskrydda

oraffinerat salt


Smält ner en köttbuljong i 5 dl vatten.

Sätt in köttet i ugnen på ett galler med en plåt under.

Ös steken med buljongvattnet då och då.

När köttet har en innertemp. på 70° så är det klart.

Ta ut köttet och låt det vila i minst 15 min.

Skär köttet i tunna skivor.



/Cilja

Presentation


Hej och välkomna till oss!
Här kommer vi lägga in recept och tips för hälsosam livsstil! Vi strävar efter att ha god kvalité på bilder, text och anvisningar. Vi som skriver är Cilja och Veronica. Hoppas ni får inspiration till hälsosammare val.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<<
November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Matbloggstoppen

Translate


Skapa flashcards