Direktlänk till inlägg 13 juni 2014

Zucchinichips med viltökssmak

Av Systrarna - 13 juni 2014 11:30

 
   
 
Du behöver:
  • 1 zucchini
  • oraffinerat havssalt
  • 1 viltlöksklyfta
  • smält smaklös kokosolja/smör

1. Sätt ugnen på 100° gärna med fläkt om du har det.
2. Skiva zucchinin tunt.
3. Lägg skivorna en och en, så att dom ej nuddar varandra, på bakplåtspapper.
5. Smält kokosolja/smöret och pressa ner vitlöksklyftan. Pensla på skivorna.
6. Strö över havssalt eller andra valfria kryddor, går att variera oändligt.
4. Sänk ugnen till 60° och grädda i ca. 75 minuter. Jag vände på mina efter ca.45 min.
5. Titta till dem då och då, de är klara när de är krispiga.
 
/Cilja

 
 
Ingen bild

Berntine

18 juli 2014 23:04

Jag har funderat hur detta skulle fungera och jag har i te kommit fram till att det på alls stämmer överens med det sjuksköterskor o h läkare lär sig om syra-bas-balansen i kroppen. Vi hade en tenta i syra-bas balansen där det handlade om hur kroppen kompenserar för förändringar. Bl.a så snabbt som att kroppen börjar andas snabbare för att göra av med koldioxid vilket är ett surr ämne. Därför andas man snabbare vid ansträngning eftersom muskelcellernas arbete om använder syre och släpper ifrån sig koldioxid som rest i blodet. Kroppen kan kompensera blodets balans mycket snabbt så att den aldrig ligger utanför värdena 7,35-7,45 pH. Hur den här teorin om syra-basisk-mat funkar har jag inte kunnat få ihop. Kanske kan man må sämre i magen en stund vid intag av syrabildande livsmedel, men inte där utöver eftersom blodet regleras hela tiden och alla kroppens celler är i stor kontakt med blodet..... Har bara lämnar det eftersom jag inte får det att stämma.

Systrarna

19 juli 2014 13:25

Vid obalans under längre tid kan du få en försurad kropp.
Symptom vid försurning är bl.a
Försämrad matsmältning, tarmbesvär, förstoppning, leversjukdomar, gallsten, trötthet, ilska, irritation, högt blodtryck, muskelstelhet, parasitsjukdomar och Candida, stroke, dålig syn, skört skelett, övervikt och astma.

Självklart så kompenserar kroppen till viss grad men njurarna hinner inte alltid med att kompensera och syrorna stannar kvar i kroppen och
belastar organen.
Upplever du problem som dessa så kan det vara en god ide att prova basa kroppen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Systrarna - 23 december 2014 23:43

Forst och framst maste jag ursakta min stavning da tangentbordet har i Kanada inte riktigt stammer overrens med svenska texten. Men har kommer ett recept pa en julig cheesecake som min man gjorde harom dagen.   Botten 50g smalt smor 3/4 dl ma...

Av Systrarna - 14 december 2014 08:54


      12 bitar (~5 x 5 cm) 200 g min 70% choklad (jag använde en sockerfri 70%) 3 msk kokosolja 2 mogna avokado ~100 g honung (går bra med kokossocker) 2 ägg 80 g mandelmjöl ~2msk raw kakao 1 tsk vaniljpulver 1/2 tsk bakpulver 1/2...

Av Systrarna - 4 december 2014 20:30

Jag har på senaste varit SÅ sötsugen & kokossugen när jultiden närmar sig. Här kommer ett enkelt recept till den som också känner som jag eller som bara vill ha lite extra fika hemma!       Bounty   Ingredienser: 1 dl valfri sötning70 g ...

Av Systrarna - 27 november 2014 20:30


      Av den här smeten blir det ca.10 st tjocka "amerikanska pannkakor" med smak av kokos & kanel. Passar perfekt nu när jultiden närmar sig!   Ingredienser: 7 st ägg 2 ½ dl kokosmjölk 2tsk rent vanilj pulver 2 tsk bakpulver  2 ts...

Av Systrarna - 25 november 2014 23:45

Idag åt vi en riktig lyxlunch! Stekt kyckling med smörstekt sparris och lök, kokt broccoli och blomkål och stekt bacon. Och så bearnaisesås till det. Bearnaisesåsen var riktigt lätt att göra och så god!     Recept på bearnaisesås:250 g smör1 l...

Presentation


Hej och välkomna till oss!
Här kommer vi lägga in recept och tips för hälsosam livsstil! Vi strävar efter att ha god kvalité på bilder, text och anvisningar. Vi som skriver är Cilja och Veronica. Hoppas ni får inspiration till hälsosammare val.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Matbloggstoppen

Translate


Skapa flashcards