Direktlänk till inlägg 24 februari 2014

Lax och grönsaker i ugnen

Av Systrarna - 24 februari 2014 19:46


Fisk behöver vi äta flera gånger i veckan. Den här rätten är lätt att anpassa till olika allergier och behov. Jag gör rätten i två mindre ugnsformar, så kan jag lätt anpassa den ena efter barnen.


Ingredienser:

Grönsaker
Lax
Ägg
Mjölk/ grädde
Kryddor
Ost eller majonnäs

1. Fyll formarna med grönsaker. Den ena fyller jag med broccoli, blomkål och lök. I barnens form lägger jag även riven morot.
2. Skär laxfilé i tärningar och fördela över grönsakerna. Jag använder 4 portionsbitar till två mindre formar.
3. Häll därefter över äggstanning bestående av lika delar ägg, valfri mjölk/grädde och kryddor. Förslagsvis salt, peppar och curry. Behöver du utesluta ägg så går det bra att använda bara grädde.
4. Lägg sist på riven ost eller bre över majonnäs. Tillaga i ugnen ca 20 minuter på 200 grader.



/Veronica

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Systrarna - 23 december 2014 23:43

Forst och framst maste jag ursakta min stavning da tangentbordet har i Kanada inte riktigt stammer overrens med svenska texten. Men har kommer ett recept pa en julig cheesecake som min man gjorde harom dagen.   Botten 50g smalt smor 3/4 dl ma...

Av Systrarna - 14 december 2014 08:54


      12 bitar (~5 x 5 cm) 200 g min 70% choklad (jag använde en sockerfri 70%) 3 msk kokosolja 2 mogna avokado ~100 g honung (går bra med kokossocker) 2 ägg 80 g mandelmjöl ~2msk raw kakao 1 tsk vaniljpulver 1/2 tsk bakpulver 1/2...

Av Systrarna - 4 december 2014 20:30

Jag har på senaste varit SÅ sötsugen & kokossugen när jultiden närmar sig. Här kommer ett enkelt recept till den som också känner som jag eller som bara vill ha lite extra fika hemma!       Bounty   Ingredienser: 1 dl valfri sötning70 g ...

Av Systrarna - 27 november 2014 20:30


      Av den här smeten blir det ca.10 st tjocka "amerikanska pannkakor" med smak av kokos & kanel. Passar perfekt nu när jultiden närmar sig!   Ingredienser: 7 st ägg 2 ½ dl kokosmjölk 2tsk rent vanilj pulver 2 tsk bakpulver  2 ts...

Av Systrarna - 25 november 2014 23:45

Idag åt vi en riktig lyxlunch! Stekt kyckling med smörstekt sparris och lök, kokt broccoli och blomkål och stekt bacon. Och så bearnaisesås till det. Bearnaisesåsen var riktigt lätt att göra och så god!     Recept på bearnaisesås:250 g smör1 l...

Presentation


Hej och välkomna till oss!
Här kommer vi lägga in recept och tips för hälsosam livsstil! Vi strävar efter att ha god kvalité på bilder, text och anvisningar. Vi som skriver är Cilja och Veronica. Hoppas ni får inspiration till hälsosammare val.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8
9
10 11
12
13 14 15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Matbloggstoppen

Translate


Skapa flashcards