Alla inlägg den 13 mars 2014

Av Systrarna - 13 mars 2014 14:38


Helst av allt skulle jag vilja undvika sötning och mejerier helt Jag tror inte att det finns en enda sötning som är heltbra för kroppen. Jag brukar ofta vela mellan honung och sötströ. Honung har massa poistiva egenskaper såsom att det intehallen mjölksyrebakterier som är bra för tarmarna men det innehåller även en heldel kolhydrater som i sin del triggar igång mutt sötsug lätt. Lchf socker som t.ex sötströ känner jag också att jag får ett triggat sötsug av och så äter jag helst naturlig mat. Läs mer om sötningsmedel HÄR hos kostdoktorn.


I veckan har jag varit i Finland och tänkt att jag ska prova göra en efterrätt helt utan sötning och bjuda min kära vän på. Det fick bli lakritspannacotta!


 

Lakritspannacotta

3 krm Kung Markattas lakritspulver

1 msk pressad Citron

250 ml Santa Marias extra creamy coconut milk

2 blad Gelatin

1 knivsudd Äkta Vaniljpulver

 

1. Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten. 

2. Koka upp kokosmjölken.

3. Ta från värmen och rör ner lakritspulver och vaniljpulver. Smaka av om du vill ha mer lakritssmak.

4. Krama ur gelatinbladen och rör ner dem i den varma mjölken.

5. Häll upp i ett litermått och fyll försiktigt smeten i små glas, skålar eller koppar.

5. Låt stå i kylskåp minst 3h beroende på hur stora glas/skålar du hällt upp i.



Hoppas det smakar! /Cilja


Presentation


Hej och välkomna till oss!
Här kommer vi lägga in recept och tips för hälsosam livsstil! Vi strävar efter att ha god kvalité på bilder, text och anvisningar. Vi som skriver är Cilja och Veronica. Hoppas ni får inspiration till hälsosammare val.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Matbloggstoppen

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards