Direktlänk till inlägg 14 november 2013

Kosttillskott under graviditet

Av Systrarna - 14 november 2013 13:00

Kosttillskottens djungel är en nästan omöjlig värld att förstå sig på. Först och främst så ska man såklart försöka få i sig den näringen man behöver via maten vi äter, men speciellt när du är gravid är det svårt. Barnet klarar sig oftast då den tar den näring som behövs men om du får i dig för lite så är det du som får lida. Oftast av trötthet, illamående m.m


Jag har läst på om dom flesta kosttillskotten och dess olika innehåll. Jag ska göra en kort summering av de bästa kostillskotten under din graviditet, det är nämligen något jag saknade. För det första är det viktigt att dina kosttillskott inte är gjorda av några syntetiska kosttillskott, det har våran kropp mycket svårare för att ta upp och i vissa fall (oftast med de allra billigaste kosttillskotten) blir effekten tvärtom.Om du själv vill ge dig ut och leta så är ett starkt tips att köpa raw kostillskott, dessa är gjorda på olika frukter, bär och grönsaker vilket känns bäst igen av våra kroppar och därmed visar bäst resultat.


Multivitamin - Det ska du börja med direkt du ser på stickan att du är gravid, men det är absolut inte för sent att börja med dom även senare. Jag kommer troligtvis även äta dessa under min amningstid. Detta är ett multivitamintillskott som innehåller allt du ska behöva under din graviditet, men så finns såklart undantagsfall om du har brist på något sen tidigare. Jag har haft uppehåll på dessa kosttillskott 2 gånger under graviditeten och har märkt stor skillnad på hur jag mått. Har varit mycket, mycket tröttare och bara haft allmänt ont lite överallt.

Läs gärna på kommentarer om produkten via länken nedan och där kan du även se innehållet.

Rekommenderar för övrigt märkena VITAMIN CODE eller INNATE även för dig som behöver andra kostillskott.


  



Garden of life - vitamin code, raw prental

Kan köpas HÄR! (iherb.com)



Järn - Detta kan du börja med redan vid v. 12 även om du ej har järnbrist. Man kan isåfall ta 1 tablett 2 ggr/v

och allt eftersom järnvärdet sjunker höja dosen ända upp till 1 tablett varje morgon och kväll

(det har jag börjat med först i v.28) Du kan även själv märka att ditt järnvärde är lågt om du känner dig extra trött och flåsig och har större sug för allt som är onyttigt då kroppen letar efter energi.

Dessa järntabletter rekommenderar jag. Om du provat eller väljer att prova de kemiska varianterna som du hittar bl.a i våra svenska apotek, får som rekommedation från barnmorskan eller om de till och med ger ett recept på starkare kemiska varianter så kommer du med stor sannolikhet märka skillnad på hur kroppen tar upp dessa. Magen kan även reagera med trög ämnesomsättning eller tvärtom.


 

INNATE - Iron  Response 90 tabletter

Kan köpas HÄR! (iherb.com)



Omega 3 - Särskilt DHA behövs för att fostret ska utvecklas optimalt, bland annat när det gäller motorik, minnesfunktion och kognitiv förmåga. Hjälper även din egen hjärna under graviditeten om du har en tendens för klumpighet och dålig koncentration. Dessa kan du ta helt från början.

Det bästa märket jag hittat är Eskimo-3 Pure. Det ska även finnas i vanliga apoteket. FInns för 129 kr inkl. frakt HÄR! (vitaminvaruhuset)


Eskimo-3

  • Eskimo-3 är en av de mest utförligt undersökta och dokumenterade fiskoljorna
  • Eskimo-3 är den mest stabila fiskoljan på marknaden. Den innehåller en patenterad blandning av olika antioxidanter, Pufanox, som återställer de antioxidanter som förlorats under reningsprocessen
  • Ej koncentrerad fiskolja. (Fördelaktigt eftersom tillverkare av koncentrerade oljor kemiskt manipulerar fiskoljan för att öka koncentrationen av omega-3)
  • 100% naturlig omega-3 via rikligt innehåll av EPA och DHA. Kroppen omvandlar EPA och DHA till omega-3
  • Naturligt koncentrerad Omega-3 som är stabil med högt innehåll av Omega-3 fettsyror i naturlig form, det vill säga i samma form som den förekommer i naturen, fri från kemiska processer

 

Emmas blogg kan ni hitta en enkel och bra guide på hur du beställer från iherb, så att du inte råkar ut för några extra tullkostnader eller liknande.

 

/Cilja

 
 
Ingen bild

grannen

16 november 2013 10:41

Googlade lite raw-vitaminer o kom in på greatlifes hemsida. Dom har innates vitaminer för första o andra trimestern o en egen burk för sista trimestern. Vad tycker du om dom? Frågar för det är du som forskat vitaminer under graviditet=)

Systrarna

16 november 2013 12:22

En av dom bästa jag hittat för graviditet! Inte torkade i för höga grader och därmed bästa upptaget för kroppen utan förlorade näringsämnen :)

 
Ingen bild

undrande

20 november 2013 21:43

Så de gravidtabletter man kan köpa på apoteket är alltså
i princip till ingen nytta?
Vad säger du om dem?

Systrarna

21 november 2013 19:57

Tänker du på Multivitamin?
Jag har inte hittat någon på Apoteket som skulle vara bra, om det är något speciellt märke du tänker på så kan jag kolla upp det och återkomma till dig? Jag vet till 99% att det inte finns något av det bästa upptaget för kroppen, alltså raw tillskott. Däremot finns det järntillskott på Apoteket som
är bra, Floradix-Blutsaft.
/Cilja

 
Ingen bild

Mig

3 april 2014 10:36

Behöver man äta extra järn om man äter Vitamin Code? Innehåller inte de också järn?

Systrarna

5 april 2014 21:34

Om du är gravid så skulle jag rekommendera dig att ta både och. Beroende på ditt blodvärde så kan du ta mer eller mindre. Mitt järnvärde var i vecka 12 ca. 120, då började jag ta Innates järntillskott var 3:e dag. Under 3:e trimestern tog jag varje dag och mitt järnvärde under min sista vecka som gravid låg på 130.

 
Ingen bild

Mig

3 april 2014 10:49

Och hur många vitamintabletter tar du/dag?

Systrarna

5 april 2014 21:34

Jag äter omega 3 från Eskimo-3, MSM, järn (var 3:e dag och kommer äta det några månader till), Vitamin Code - Raw prental (kommer äta de så länge jag ammar), probiotica från Innate från och till, då jag känner att jag behöver hjälpa kroppens tarmflora t.ex när jag ätit dåligt.

Under graviditeten åt jag även B-vitamin från Innate och sista månaden K-vitamin från Vitamin Code. Då jag ej ville att mitt barn skulle få i sig det syntetiskt, som dom ger på rutin på sjukhuset (utan att man knappt vet om det).

 
Kosttillskottguiden

Kosttillskottguiden

17 augusti 2017 11:48

Finns många vitaminer och mineraler som passar bra vid graviditet. Läs mer om olika sorters kosttillskott här: https://www.kosttillskottguiden.nu

http://www.kosttillskottguiden.nu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Systrarna - 23 december 2014 23:43

Forst och framst maste jag ursakta min stavning da tangentbordet har i Kanada inte riktigt stammer overrens med svenska texten. Men har kommer ett recept pa en julig cheesecake som min man gjorde harom dagen.   Botten 50g smalt smor 3/4 dl ma...

Av Systrarna - 14 december 2014 08:54


      12 bitar (~5 x 5 cm) 200 g min 70% choklad (jag använde en sockerfri 70%) 3 msk kokosolja 2 mogna avokado ~100 g honung (går bra med kokossocker) 2 ägg 80 g mandelmjöl ~2msk raw kakao 1 tsk vaniljpulver 1/2 tsk bakpulver 1/2...

Av Systrarna - 4 december 2014 20:30

Jag har på senaste varit SÅ sötsugen & kokossugen när jultiden närmar sig. Här kommer ett enkelt recept till den som också känner som jag eller som bara vill ha lite extra fika hemma!       Bounty   Ingredienser: 1 dl valfri sötning70 g ...

Av Systrarna - 27 november 2014 20:30


      Av den här smeten blir det ca.10 st tjocka "amerikanska pannkakor" med smak av kokos & kanel. Passar perfekt nu när jultiden närmar sig!   Ingredienser: 7 st ägg 2 ½ dl kokosmjölk 2tsk rent vanilj pulver 2 tsk bakpulver  2 ts...

Av Systrarna - 25 november 2014 23:45

Idag åt vi en riktig lyxlunch! Stekt kyckling med smörstekt sparris och lök, kokt broccoli och blomkål och stekt bacon. Och så bearnaisesås till det. Bearnaisesåsen var riktigt lätt att göra och så god!     Recept på bearnaisesås:250 g smör1 l...

Presentation


Hej och välkomna till oss!
Här kommer vi lägga in recept och tips för hälsosam livsstil! Vi strävar efter att ha god kvalité på bilder, text och anvisningar. Vi som skriver är Cilja och Veronica. Hoppas ni får inspiration till hälsosammare val.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<<
November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Matbloggstoppen

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards